Saturday, September 12, 2009

Malam Minggu

Salam. Malam ni selepas habis satu round golf tournament kat tv seperti biasa aku mengajak suamiku untuk mengadakan "lawatan kawasan" sekitar KL. Memang itulah kebiasaan malam minggu kami walaupun tak turun dari kereta aku suka untuk melihat suasana KL ketika itu. Dengan lampu2 yang meriah seolah2 bandar ini tak pernah tidur.
Namun begitu malam ini tidak seperti malam2 biasa apabila sekitar Jalan Sultan Ismail/Bukit Bintang agak lengang manakala sekitar Chow Kit dan Jalan TAR pula yang penuh dengan umat manusia. Punyalah ramai orang seolah2 kita akan beraya pada ahad ni pula. Padahal kita masih ada seminggu untuk meneruskan ibadah puasa kita. Jalanraya sesak dengan gerai2 jualan di kaki lima dan kereta diletakkan sepanjang jalan.
Kalau diperhatikan sebenarnya nampak sangat memang orang melayu kita yang suka memeriahkan jalanraya ni. Bayangkan jalanraya di kawasan Bukit Bintang sangat lancar, tidak seperti hari2 biasa terutamanya malam minggu memang akan sesak. Sekarang ni semua orang tertumpu ke tempat lain pula.
Apa2 pun pesananku cuma satu, beringat2lah ketika berbelanja. Jangan pula sampai pokai selepas raya nanti. Biarlah kita mengamalkan sikap bersederhana. Tidak perlulah membazir. Kepada peniaga2 pula, janganlah mengambil kesempatan. Biarlah rezeki yang diperolehi itu halal dan diberkati Allah SWT. Insya-Allah...








No comments: